ZUZENDU
1. Itxuraz, gorputz indartsua
dauka larogeitamar larogeita
hamar urte izateko. Baina itxurakeria da soilik, errealitatean asko
kostatzen bai zaio baitzaio
ibilaldi txikiak egitea.
2. Zuek pentsatzen zaudete ari zineten zer egin egun hartan.
3. Maiderrek ez daki
Saioak eta Ikerrek zergatik egin dute duten.
4. Bartzelonako jokalarietaz jokalariei buruz hitz_egiten du askotan.
5. Gela txukuntzea txukuntzeko esan diot, baina arrunt alferragoa da.
6. Hemen badu lan bat dela oso ona. Hemen oso ona den lan bat dauka.
7. Ardoa edan dut, eta sagardoa
baita. baita sagardoa ere
8. Hurrengo bisitaldian elkar elkarrekin bazkaldu zuten. Senarrak oso dotore jantzita eta ilea moztuta, beste bat zirudien.
9. Unibertsitatean ikusi dizuet zaituztet gaur
goizean.
10. Urtzi hemengo irakasle bat irakaslea da.
11. Esan diot libururik ez dituela duela
ekarri.
12. Neska batzuk etorri ziren zirela zirenak
mutilen lengusinak.
13. Irakasle bezala egon da Ezkaba ikastetxean.
14. Irailak 8an hasi gara dugu ikasturtea.
15. Asko oroitzen naiz urte
hartan ezagutu nuen mutil batetaz. batez
16.
Haren helburua ez zen gezurtzea gezurra esatea baizik eta bere azken
orduak pozik pasa zedila. pasatzeko
17.
Donostitik Donostiatik Bizkaiara berrogei eta hamar berrogeita kilometro
daude.
18.
Euskaraz hitz egitea egiten ahaztu zaio.
19.- Hori beti besteetaz besteez baliatzen
da nahi duena lortzeko.
20.
Oso pinpirina denez
aurpegia egunero apaindu egiten apaintzen du, begiak urdin argiez argiz eta ezpainak gorri ilunaz. ilunez
21. Mirari zegoen pentsatzen
gauzak ez zituela ongi egin.
22. Mikelek bazuen lagun bat zela zena
unibertsitateko langilea.
23. Aita
badago gaixorik, ospitalean. Aita ospitalean
gaixo dago.
24.
Gaur ez dut batere asmatzen, ez dago gauzak zuzen egiteko modurik! Astelehena
izaki!
25.
Bere itxurari ez
zion garrantzia handiarik ematen. Beraz, logikoa denez, amonak arduragabetasun -keria honen horren kontra borroka egin behar zuen.
26. Urtzi dago etxean. dago
27. Merkatuan ogia erosi eta
berehala joanen naiz etxera, zu egon lasai.
28. Zuk gauzak beti gaizki
azaltzen! Hola ez dago deus ere egiterik hemen!
29. Nago ez ote den hobe deus ez egin eta esperoan gelditzea.
30. Eta ere esan du sobera lan duela. Eta lan sobera
duela esan du
31. Ez ibiltzen da ez ibiltzen uzten du.
32. Nire irudiko oporretan askoz ere hobe hobeki gaude klasean
baino.
33. Mirenek du aukera aukera du gauzak zuzen egiteko.
34. Daude franko izorratuak daude, baina ez
ditugu botako.
35. Jakin banu ez nintzen herrira joanen!
36. Ariketa haiek klasean lan landu ditzakegu,
ongi ikasi arte.
37. Eta ere bai esan zuten nekatutak zeudela eta
ez zirela etorriko ere esan zuten.
Ikasleen
hutsik ohikoenak
Herri euskaldunak
eta eskola txikiak
Paula Kasares (NUP)
Euskararen berreskuratze zozialaren sozialaren prozesuak hizkuntzaren hiritartzea ekarri du. Azken
mendean euskera hiritik baztertuta egon da, eta bereziki landa eremuetako mintzaira
izatetik, nekazalgo eta arrantzuaren bizimolde tradizionalei lotuta egotetik,
modernitateari eta hirietako bizimoduari egokitu zaie gutxi-asko. Egun,
euskaldun gehienak hirietan bizi dira eta oso ehuneko apala baino ez, aldiz,
herri txikitan txikietan.
Hizkuntzaren ikuspegitik, hiztun kopuru urria izanagatik, dago herri euskaldunetan euskara bizi-bizirik dago, belaunaldi guztietako
herritarren mintzaira izaten da,
eta ohiko harremanetan erabiltzen da. Herri txiki horiek hizkuntzaren
bizitasunerako beharrezkoak dira, Joshua A. Fishmanen hitzetan «demographically concentrated and intergenerationally
continuous» («demografikoki kontzentratuak eta belaunaldien artean
jarraiak») baitira.
Horregatik, «heartlands of minority
languages» deitu izan zaie, hotz hots, hizkuntza gutxituen oinarriak. Gurean, Mikel Zalbide
euskaltzainak "arnasguneak" erabiltzen du euskara gizarte
harremanetan ohizkoa
ohikoa duten
herri-eskualdeei esateko. Herri euskaldun horietan atxiki ditu. euskarak bertako mintzamolde eta
erregistro jatorrak (hitanoa, soziolektoak...) garbien eta bizienik atxiki
ditu.
Herri txikien ikuspegitik, eskolak bizia ematen du dio herriari, dira haien bihotza eta bizipoza dira. Haurrak herrian dabiltz dabiltza egun osoan, eta eskolak bertako kulturari eta ohiturei
eusten dio, haurrak
bertako kultura ohituretan sozializatuz: inauteriak direla, Olentzero, Orakunde
(Ostegun Santuko haurren eguna), Santa Agueda, festak... Eskola txikiak beste eskola eredu bat
izan nahi dute. Bestalde, eskolak, zerbitzu gisa, biztanleak herrixkan gelditzen laguntzen du.
Familien eta haurren ikuspegitik, ikasleak herriari estuki
lotutako eskola batean azten hazten dira, herriaren
bizitzan errotutak.
Adin dezberdineko desberdineko haurrak biltzen
dira ikastalde berean eta horrek elkar eragina eta kooperazioa era naturalean
sustatzen ditu. Gainera, eskola txikietan gurasoen inplikazioa haundiagoa handiagoa izaten da.
Beraz, herri txikietan eskolak hizkuntzari ezezik herriko bizimoduari, ohiturari eta kulturari heusteari eusteari ere eragiten dio.
Jacqueline L. Urla antropologoak eta Jakoba Errekondo nekazaritza-ingeniariak
honela idatzi dute Zerain herriataz
eta hango eskolataz: «One of the first steps
locals took to preserve their community was to create a school in town for their
younger children. Keeping children close to their families and neighbours
during their early socialization was regarded by residents to be essential for
the transmission of local culture, language, and customs as well as the
formation of closer life long bonds with their peers». Hau da,
Zerainen tokiko garapen iraunkorrerako lehen hurratsetako bat herriko haur txikientzako eskola
sortzea izan zen. Izan ere, zerainegoek haurrak herrian, haien
familia eta auzokidekin atxikitzea funtsezkotzat
jo dute herriaren kulturaren, hizkuntzaren eta ohituren transmisiorako, eta ere tokian errotutako
bizimodua bermatzeko baita ere.
Herri txikietako edo auzoetako eskolak gure hezkuntza sistemako errealitate
kuantitatiboki txikia baina kualitatiboki garrantzitxua garrantzitsua dira. Azken hamarkadetan
teknologia berriek eskola txikien arteko elkarlana eta koordinazioa erreztu erraztu dute. Adibidez, Gipuzkoako eskola
txikien sarea 1987. urtean abiatu zen. Irakasle talde bat, eskola txikien
balioaz jabeturik, elkartzen
hasi zen. Dira
egun Gipuzkoako eskola txikiak 26
eta hogeitasei mila
dira bat ikasle biltzen
dira horietara. Bizkaian
24 eskola txiki daude. Araban herrietako eskolen arazoei aurre egiteko Landa
Eskolen Foroa sortu berri dute. Nafarroan landa eremuko eskolak 79 dira, bainan baina hemendik aurrera bat gutxiago, zergatik duela haste aste batzuek batzuk
amaitu den ikasturtea azkena izan da delako Nafarroako Mendialdeko
Eratsungo herriko
eskolarentzat. Heldu den ikasturtean neska-mutiko eratsundarrek Santestebaneko Santestebango ikastetxe publikora publikoan bildu beharko dute. Herriak eskolari heusteko aleginak ahaleginak eginagatik egiteagatik ere, Nafarroko Gobernuko Hezkuntza
Departamentuak eskola istearen
ixtearen erabakia aurrera
eraman du, gutxienez bost ikasle behar baitira
eskola zabalik izateko. Eskolen itxiera behin betiko izaten da. Hau da, behin itxiz gero eskolak ez ohi dira berriz zabaltzen, nahiz eta haur zenbakia kopurua hazi. Hala gertatu da Eratsundik hurbil dauden Zubieta
eta Elgorriaga herrietan (Malerrekan) eta Anizen (Baztanen), baita Arabako
Bernedo herrian ere. Herriak haren
bere eskola galtzen
duenean, nolabait bizia ere galtzen
duela diote.
No hay comentarios:
Publicar un comentario